< april 2020 >
ma. ti. on. to. fr. lø. sø.
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3

Vår «kulturavgift»

Regjeringen startet i september 2011 en gjennomgang av avgiftene på både drivstoff og kjøretøy - både nye og motorhistoriske. Finansdepartementet uttalte i den anledning at det blir lagt vekt på at ulike interesser skal få muligheten til å bli hørt i denne prosessen.

I direkte kontakt med departementet ble LMK spesielt oppfordret til å komme med sitt syn på årsavgiften. Landsforbundet sendte statssekretær Kjetil Lund et godt begrunnet innspill som argumenterte for at motorhistoriske kjøretøy skal fritas for årsavgift.

Regjeringen vil lese gjennom alle innspill og forslag fra de ulike bransjeorganisasjonene og foreslå eventuelle endringer i framtidige budsjetter.

LMK har også hatt to runder (2005 og 2009) med alle politiske partier om årsavgiften. Vi har støtte fra de borgerlige partiene, mens regjeringspartiene holder fast ved dagens ordning. Finansdepartementet skriver rett ut i brev til LMK at de ser på årsavgiften som en ren inntekt for staten, og forholder seg til akkurat det.

LMK vil uansett fortsette med fokus på en vegavgift som alle eiere av motorhistoriske kjøretøy oppfatter som urimelig. Den dagen vi klarer å få befestet en holdning som går på at våre kulturminner er rullende, museale objekter som er til glede for medtrafikanter og andre langs ferdselsårene, kan vi også muligens påvirke den sittende regjeringen.

Samferdselshistoriske kulturminner er av statssekretær Heidi Sørensen i Miljøverndepartementet lovet en plass i Kulturminnemeldingen som skal være ferdig i 2013. Onsdag 14. mars hadde LMK sammen med Fortidsminneforeningen og Rutebilhistorisk Forening et møte med Miljøverndepartementet om nettopp dette, og er bedt om å komme med innspill om hvordan vår plass i en samlet kulturminneforvaltning skal omtales. LMK vil være en aktiv part for å få den riktige posisjonen i denne Kulturminnemeldingen.

Utviklet av Imaker as